Blog

A very short intro to Making Thinking Visible in your classroom. Part 3

enero 9th, 2019 María Barberis Going back to basics before we say goodbye!!! Wrapping up this mini-mini course on Making Thinking Visible. Ron Ritchhart lists the eight cultural forces that should be present in any culture of thinking. The presence of these forces in a way ensures that thinking is present in your classes. Expectations: that is students need to
+ Más información

A very short intro to Making thinking visible in your classroom. Part 2

enero 7th, 2019 María Barberis Hey Here we are again. Ready for Part 2?? Click on the blue links to listen. what-do-you-see.wma questions-trigger-inquiry.wma a-thoughtful-classroom.wma Part 3 tomorrow!!! Bye for now. María    

A very short intro to Making thinking visible in your classroom. Part 1

enero 6th, 2019 María Barberis Hi Everybody I will post a 3-part mini mini course (or should I say tips?) on how to make thinking visible in your classes. Click on the blue link to listen to the audio. Here’s part 1: the%20language%20of%20thinking.wma Understanding-rather-than-knowing.wma More to come. María    

Know Thy Impact

septiembre 23rd, 2018 María Barberis Know Thy Impact This quote by John Hattie is self-explanatory of what should be happening in all our classes. We need to see the learning through our students’ eyes. Only then we will be able to know how our teaching is impacting on the learning of our students. Let me share with you all the
+ Más información

Las paredes del aula: fuente de aprendizjae

mayo 16th, 2018 María Barberis El ambiente del aula: recurso clave para el aprendizaje de los alumnos El ambiente de aprendizaje comúnmente llamado ‘aula’ recibe a los alumnos todos los días. Pizarrones, bancos, tizas, cartulinas y otros menesteres son lo que usualmente podemos ver sobre las paredes del aula. Allí es donde se desarrolla la mayoría de las actividades de
+ Más información
Individualizacion y Plur

Individualización y Pluralización.

enero 25th, 2018 María Barberis Individualización y Pluralización (publicado en FUNDACIÓN CEMAR·WEDNESDAY, 17 JANUARY 2018) Por María Barberis – Desde el año 2012 trabaja de manera continua en Pensamiento Visible y Aprendizaje Visible. Howard Gardner sostiene que los estudiantes aprenderán mejor si los maestros usan diferentes metodologías, ejercicios y actividades para llegar a todos los estudiantes y no solo a
+ Más información
el principito blog

‘El Principito’ está vivo. Yo estuve con él.

enero 25th, 2018 María Barberis ‘El Principito’ no murió. Yo estuve con Él. Se cierra un año. Se abre otro. Repasamos lo que sucedió en un uno y planificamos para el otro. En este repasar lo vivido en el 2017 no puedo menos que comentarles sobre una experiencia que tuve la suerte de compartir: el increíble trabajo realizado por una
+ Más información

Teaching to the Unknown (published in mindfullyaugmented.com)

julio 6th, 2017 María Barberis http://www.mindfullyaugmented.com/teaching-to-the-unknown/ Drone Delivery: Room 23A Quantum computing: Room 7CC Self-driving cars: parking lot Sounds familiar? Absolutely not. These might be the classrooms of tomorrow. Traditionally education has been a question of teaching ‘the known’.  But things have changed dramatically. The big question then is: Who are we teaching today? How are we preparing our students for tomorrow?
+ Más información
los-als-preguntan

Indagación en el aula: los alumnos son los que preguntan

diciembre 29th, 2016 María Barberis Mientras el Profesor López explica por tercera vez las características de la célula, los alumnos contemplan distraídos el cielorraso del aula. Uno muerde la punta del lápiz, otro se apoya sobre sus codos con la mirada perdida en el horizonte, alguno asiente sin ganas mientras él sigue adelante sin verlos. ¿Qué es lo que pasa
+ Más información